A 13. kerület átalakulása: Budapest új városrésze

Budapest 13. kerületében egy új városfejlesztési projekt kezdődik, amely a Futureal Csoport és a Cordia együttműködésével valósul meg, és a Corvin Sétányhoz hasonló mértékű változást hozhat a városrészben.

Az elmúlt évtizedek során Európa-szerte nagy figyelmet kaptak a komplex városfejlesztési projektek, amelyek a városrehabilitáció fogalmát hozzák közelebb a közvéleményhez. A városfejlesztési folyamatok hosszú távúak, és a városvezetésnek az ingatlanfejlesztőkkel való együttműködése kulcsfontosságú a város számára releváns problémák, mint például a lakhatás vagy a közműellátás megoldásában.

Radványi Gábor, a Futureal-csoport főépítésze szerint a városfejlesztés hosszú távú stratégiai igénye a területek megújítása, amelyben a versenyszféra is jelentős szerepet játszhat. A PPP (Public Private Partnership) koncepciója mellett olyan fejlesztések is léteznek, amelyek minden érintett fél számára előnyösek lehetnek, mint például a Corvin Sétány projekt.

A fenntartható városfejlesztés útjai

A városrehabilitáció és a népességnövekedés okozta terjeszkedés összeegyeztetése komoly kihívást jelent. Radványi Gábor kiemelte, hogy a cél az elhasznált, barnamezős területek átalakítása élhető helyekké, ahol a közmű-, út-, tömegközlekedési-, szociális-, kereskedelmi-, és szórakozási infrastruktúra fejlesztése révén a városrészek fejlődési potenciált nyerhetnek.

A nagyszabású városrehabilitációk, mint a Marina City vagy a Corvin Sétány, hosszú távú folyamatok, amelyek során az infrastruktúra és szolgáltatási környezet fejlesztése nem csak az adott területen, hanem a környező városrészekben is pozitív változásokat hozhat.

A 15 perces város koncepciója a gyakorlatban

A városi életminőség javításának egyik módja a 15 perces város koncepciója, amely szerint a lakosok a mindennapi szükségleteiket a szomszédságukban elérhető funkciók segítségével elégíthetik ki. A Marina City projekt esetében a multifunkcionális városfejlesztés célja, hogy a lakosok számára minden szükséges szolgáltatás a közelben legyen.

A projekt során a közlekedési infrastruktúra fejlesztése is kiemelt szerepet kap, ahol a 3-as metró és a Váci út, valamint a Cserhalom utca biztosítja a városi kapcsolatokat. A tervezés során fontos szempont volt a zöld felületek maximális mértékű kialakítása és a hősziget-hatás minimalizálása.

A cikk megjelenését a Cordia támogatta.